Інтелектуальна кухня: як захистити оригінальні страви

Інтелектуальна кухня: як захистити оригінальні страви

№1 ЛЮТИЙ 2020

Вікторія Остапчук,

керуючий партнер патентно-юридичної агенції «Синергія», патентний повірений України, адвокат.

Аліса Краснобаєва,

PR-менеджер патентно-юридичної агенції «Синергія»

 

Страви для кухаря — все одно, що музичний твір для композитора. Під час їхнього створення майстер вкладає в них не тільки сили та час, але й частинку власної душі. Їх без перебільшення можна назвати власним скарбом. Тому дуже важливо, щоб творіння майстра не копіювали та не виготовляли без наданого дозволу, безкарно

 

«Після гарного обіду можна пробачити кого завгодно, навіть своїх родичів»

(Оскар Уайльд)

 

Чи можна назвати кулінарію — мистецтвом, а шеф-кухаря — творцем? Страви «високої кухні» справді позиціонують, як твори. Їжі присвячують цілі музеї. Наприклад, музей їжі в Ханчжоу (Китай), музей їжі та напоїв у Нью Йорку, Foodseum у Чикаго. В сучасному світі, щоб досягти успіху в ресторанному бізнесі, їжею не тільки повинні вгамовувати голод, а й викликати емоції, як музикою або кінематографом.

 

Передача «візуально» смаку їжі стала практично культом у соцмережах. Камери смартфонів мають спеціальні режими та фільтри для більшої візуальної привабливості страв на фотографіях і відеозаписах. Фотографів і блогерів на спеціалізованих курсах навчають, як правильно фотографувати їжу. За хештегом #foodporn в Instagram відображається понад 216 мільйонів постів з фотографіями страв, продуктів, напоїв! Для порівняння, у хештега @modernart — 14,8 мільйонів постів.

 

Водночас будь-яка страва — це не тільки їжа для шлунку й душі, але і комерційний продукт, який приносить величезні прибутки. За даними Державної служби статистики України грошовий обіг діяльності ресторанів і надання послуг мобільного харчування за 3 квартал 2019 року становив 5,2 млрд грн. Тільки в місті Києві налічується біля 1850 ресторанів і кафе (дані компанії Pro-Consulting за 2018 рік). І, зважаючи на велику конкуренцію, питання захисту закладами своїх оригінальних страв і рецептів більш ніж актуальне.

 

Чи може ресторатор або шеф-кухар розраховувати на захист страви, як твору в розумінні інтелектуальної власності, аналогічно пісні або картині? В цьому питанні не все так однозначно.

 

Що будемо захищати?

У нашому повсякденному розумінні «страва» або «напій» — це те, що ми бачимо в тарілці або склянці. Але насправді — це комбінація цілого списку складових: рецепта, способу виконання (приготування), способу подачі (презентації), смакових якостей і назви. На жаль (чи на щастя), немає механізму для захисту страви, як єдиного цілого, одного об’єкту інтелектуальної власності. До того ж, в цьому не завжди є сенс. Розберемо, які дієві механізми захисту можуть бути використані для кожної складової.

 

Авторське право — чи є сенс?

Як не дивно, але захищати авторським правом авторство рецепта страви або напою — невдала ідея. Згідно з ч. 3 ст. 8 Закону України «Про авторське право і суміжні права» правова охорона поширюється тільки на форму вираження твору і не поширюється на ідеї, теорії, принципи, методи, процедури, процеси, системи, способи, концепції, відкриття, навіть якщо вони виражені, описані, пояснені, проілюстровані у творі.

 

Рецепт за своєю суттю є інструкцією, в якій якраз і описуються процеси, способи та методи. Звісно, рецепт страви або напою, спосіб їхнього приготування, список інгредієнтів можуть бути описані в літературному творі (наприклад, у кулінарній книзі, технологічній карті страви) або зафіксовані в іншій формі — відео, аудіо рецепті. Але, в той час, як літературний, відео або аудіо твір буде охоронятися авторським правом і може бути зареєстрований як об’єкти авторського права, його суть охоронятися не буде. Це означає, що такий механізм охорони не дозволить автору заборонити комусь виконати рецепт і приготувати аналогічну страву.

 

Цікаво й те, що смак продукту, страви чи напою також не піддається захисту авторським правом. Так, 13 листопада 2018 року Суд Європейського Союзу в справі про захист від копіювання смаку сиру Heks’nkaas виключив смак із захисту авторських прав. Позиція суду ґрунтувалася на тому, що форма вираження смаку не є об’єктивною і точною, а залежить від смакових відчуттів і досвіду кожної окремої людини. Проблема полягає в тому, що смак і сьогодні не має об’єктивного вираження. Але це не виключає можливості того, що в майбутньому буде знайдено такий спосіб (наприклад, відтворення смаку в певній цифровій об’єктивній формі), і смак зможе отримати правову охорону.

 

Як же захистити рецепт і отримати конкурентну перевагу? Якщо склад і спосіб приготування страви, напою або окремих їхніх складових (наприклад, соусу) не є очевидними, але є цінними для власника, найкращим способом охорони буде комерційна таємниця.

 

Знають двоє — знає і порося

Комерційна таємниця також належить до об’єктів права інтелектуальної власності. Режим охорони комерційної таємниці досить універсальний. Під таку інформацію підпадає практично будь-яка інформація технічного, організаційного, комерційного, виробничого чи іншого характеру, якщо вона представляє комерційну цінність із огляду на її невідомість і недоступність для третіх осіб. Така інформація охороняється режимом комерційної таємниці доти, поки вона захищена і невідома.

 

Приклади успішних «секретів» — Coca-Cola, панірування KFC, Becherovka, Jagermeister. Секрети інгредієнтів і приготування цих продуктів і напоїв зберігають багато років, їх знає лише дуже обмежена кількість людей.

 

На власника комерційної таємниці покладається вагомий тягар. Він повинен вживати адекватні існуючим обставинам заходи для збереження цінної інформації в таємниці. Для збереження в секреті рецепта можуть бути застосовані такі заходи:

• обмеження доступу до рецепта співробітників і надання інформації тільки особам, які безпосередньо пов’язані з приготуванням;

• оформлення наказу про комерційну таємницю і режим її охорони, з яким повинні бути ознайомлені всі співробітники;

• підписання з особами, які мають доступ до комерційної таємниці, договору про нерозголошення, в якому закріплена відповідальність за її розголошення;

• під час поділу бізнесу — також підписання з колишніми партнерами угоди про нерозголошення і порядок використання надалі секретів виробництва.

 

Щодо тих рецептів, які необхідно зберегти в таємниці, повинні застосовуватись максимально жорсткі превентивні заходи. Важливо розуміти, що в разі розголосу можна буде притягнути до відповідальності винуватця, але інформація потрапить у світ, і з цим вже нічого не можна буде зробити.

 

Щодо нових способів приготування, нового застосування продуктів можна також застосувати режим охорони винаходів і корисних моделей.

 

Кухарі – винахідники

Якщо спосіб приготування, застосування або поєднання продуктів нові, то можна подумати про реєстрацію корисної моделі або винаходу. В чому головна відмінність від комерційної таємниці — рецепт (спосіб, метод) буде розкритий шляхом подання його на реєстрацію. Охорона буде діяти обмежений строк (20 років для винаходів, 10 років для корисних моделей). Наприклад, якби Кока-Кола запатентувала в Україні секрет свого напою в 1992 році (рік появи першого представництва компанії в Україні), після 2012 року всі виробники мали б право виробляти кока-колу за оригінальним рецептом, який доступний у відкритій базі.

 

Придбати повну версію статті →