«Вірусна криза»: нові можливості українського туризму

«Вірусна криза»: нові можливості українського туризму

№2 КВІТЕНЬ 2020

Сергій Підмогильний,

експерт із екологічного туризму, директор туристичного оператора «Terra Incognita»,

координатор із розвитку мережі Greenways Ukraine

 

Туристична галузь міцно пов’язана з індустрією гостинності саме тими, хто для туроператорів є клієнтами, а для готелярів — гостями. Заходи, які були вжиті внаслідок пандемії, спричинили болючі наслідки для нашого бізнесу. Однак, ця важка ситуація все ж таки закінчиться і вже зараз треба розуміти, що робити далі

 

Реалії нашого часу такі, що кризова хвиля вірусу COVID-19, немов цунамі, найболючіше вдарила насамперед по туризму і ще кілька років даватиметься взнаки учасникам цього ринку. Треба визнати, що як і в будь-який кризовий період, з рухом туристів по світу відбудуться суттєві зміни (згадайте останні кризи 2008–2009 рр. і 2014–2015 рр.). У найближчі роки потоки туристів у рази зменшаться і географічно переорієнтуються. Зовнішній туризм суттєво зменшиться і потребуватиме довшого часу на відновлення. З іншого боку, не швидко, але невпинно зростатиме попит на внутрішній туристичний продукт, хоча окремі його сегменти «просядуть», натомість інші будуть більше затребувані. І в цьому є як переваги, так і недоліки.

 

Проблеми туристичної галузі в 2014–2015 роках вперше за роки незалежності України дали надзвичайно сильний поштовх розвитку внутрішнього туризму: суттєво зріс попит на вітчизняний туристичний продукт. Сьогоднішня криза знову повертає нас у подібну ситуацію. Чи готові в Україні до таких змін зараз? І так, і ні. Чому? Тому що ми досі так і не привели до ладу нашу туристичну інфраструктуру, хоча попит на неї зріс суттєво.

 

Натомість вже 2019 року ми зіткнулися з ситуацією, коли ціни зросли, але інфраструктура і її якість піднялися тільки в окремих регіонах-лідерах туризму: Києві, Львові, Одесі, частково ще у деяких містах і окремих дестинаціях Карпатського регіону. Як наслідок, з появою бюджетних авіаперевезень і безвізу туристичні потоки знову спрямувались із України за кордон. Додайте до цього «недружність» до туризму «Укрзалізниці» та інші негативні явища. Подорожувати за межі України останнього року було за ту ж ціну або навіть дешевше при якіснішій інфраструктурі, аніж всередині країни.

 

Але кожна криза несе у собі не тільки загрози, а й можливості. В туризмі вона зачепить всіх: і туристів, і туристичних операторів та агентів, і заклади розміщення та харчування, і інших надавачів послуг, і самі туристичні об’єкти. Тому треба адаптуватися до нових реалій життя. Всім і швидко.

 

Нинішня ситуація підштовхує нас до досвіду розвинутих країн, де в останні роки трендовими напрямами є туристичні продукти, пов’язані з природою і здоров’ям: екологічний, пригодницький, активний, сільський туризм. Крім того, туризм все більше стає орієнтованим на покоління т. зв. міленіалів, у яких запит на ці продукти зростає. Ще одним із трендів стають мікровакації — короткі подорожі недалеко від дому. Туристи — це переважно мешканці міст, а тому логічним є пошук для туризму саме природних територій. Ну і не забуваймо, що після цієї кризи більшість українців збідніють, а отже шукатимуть бюджетних варіантів відпочинку.

 

Придбати повну версію статті →